Ilmanvaihtokanavien ja koneiden puhdistus

Työn alussa LTO-koneesta poistetaan suodattimet, puhallinmoottorit, lämmönsiirtokuutio tai kiekko ym. ilmavirran este, jonka jälkeen alipaineistaja liitetään mahdollisuuksien mukaan joko raitisilmakanavaan, LTO-koneeseen tai puhdistettavan kanavan haaraan.

Kanavien harjaus tehdään taipuisalla akselilla, jonka päässä on pyörivä harja tai harjayhdistelmä, jota pyöritetään akselin toisesta päästä porakoneella tai harjakoneella riippuen kanavien koosta.

Kanavien puhdistuksen jälkeen puhaltimet puhdistetaan siten, että puhaltimien kaavuista irrotetaan puhallinmoottorit. Siipipyörät irrotetaan sähkömoottorista jolloin siipipyörät ja kaavut voidaan puhdistaa pesemällä.  Ennen kokoamista tarkastetaan laakereiden kunto. Indikaattorina toimii laakerin sisäkehät, joissa näkyy mahdollisesti ulos vuotaneen voiteluaineen jäämät. Kestovoidellun laakerin tekninen laskennallinen ikä on n.40 000 tuntia eli viisi vuotta.

Lämmönvaihtimet pestään tai puhalletaan paineilmalla riippuu vaihtimen rakenteesta.

LTO-koneen kammio imuroidaan sekä pyyhitään tai tarvittaessa pestään. Samalla tarkastetaan kondenssiviemärin toiminta.

Lopuksi tarkastetaan pattereiden, antureiden, moottoripeltien, tiivisteiden ym. toiminta ja kunto.

Iv-järjestelmä säädetään iv-suunnitelmien mukaisesti tai näiden puuttuessa voidaan ilmamäärät laskea Suomen rakentamismääräyskokoelmien D2 ohjeiden mukaan.

Ilmamäärien säätöjen yhteydessä tarkastetaan siirtoilmareittien riittävyys, jotta järjestelmä toimii oikein.

Lopuksi tarkastetaan painesuhde ulkoilmaan, joka tulee puhtailla suodattimilla olla nollan ja max -5 pa välillä.

Työstä jää puhdistus- ja mittauspöytäkirjat asiakkaalle.

http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/kotitalousvahennys/

Puhdas sisäilman laatu sekä energiatehokkuuden ylläpito edellyttää ilmanvaihtolaitteiden säännöllistä huoltoa/kunnossapitoa.